maanantai 5. kesäkuuta 2017

Maanantai 5.6.2017

Team Finland lähti matkaan sunnuntaina 4.6. Helsinki-Vantaalta kohti Heathrowta. Porvoon väki oli tullut jo pari päivää aiemmin Lontooseen ja jatkoimme yhdessä matkaa Kings Lynniin sunnuntai iltapäivällä. Tällä kertaa tunnelma saapuessamme Englantiin oli hieman jännittynyt ja järkyttynyt lauantai-illan terroristihyökkäyksen takia. Onneksi Kings Lynn on turvallisen pieni ja rauhallinen maalaiskaupunki.



Maanantaina pääsimme jälleen itse asiaan. Mukava kuskimme Andy haki meidät hotellilta (peltojen keskeltä, maaseudulta) ja matkasimme The College of West Angliaan. Siellä meitä odotti Ann kumppaneineen hyvin suunnitellun ja monipuolisen viikko-ohjelman kanssa.



Tänään tutustuimme englantilaiseen koulutusjärjestelmään ja yllätyksenä tuli että lapset aloittavat koulun jo hyvin varhain (4-5 v.) ja ensimmäinen lasten arviointi tapahtuu jo kaksivuotiaana. Tämä puhututti paljon eri maiden osallistujia, koska esim. Saksassa, Unkarissa, Espanjassa ja meillä Suomessa oppivelvollisuus alkaa vasta 6-vuotiaana.





Myös ammatillinen koulutus poikkeaa suomalaisesta järjestelmästä. Kuten Suomessakin, kaikille nuorille pyritään takaamaan opiskelu tai työpaikka. Toisen asteen koulutukseen nuoret tulevat 16 -vuotiaana. Aikaisemman koulumenestyksen mukaan opiskelijat aloittavat opintonsa 1-3 tasolla. Opiskelijoiden opintomenestys vaikuttaa siihen miten heidän opintonsa jatkuvat eteenpäin. 1 Levelin ja 2 Levelin opinnot kestävät molemmat yhden vuoden. 2 Levelin jälkeen opiskelijan opiskelumenestys ja motivaatio ohjaa opiskelijaa joko jatkamaan opintoja 3 Levelillä tai siirtymään työelämään. 3. Level kestää 2 vuotta ja osa opiskelijoista jatkaa tästä vielä yliopistoon.



Oli hienoa seurata opettajien iloisuutta ja lämmintä yhteistyötä sekä monipuolisia myös toiminnallisia menetelmiä heidän esitellessään koulutusjärjestelmää.


Iltapäivällä saimme osallistua 1 Levelin opiskelijoiden esittelemään Dragon's Den  (leijonanluola) -televisio-ohjelman formaatilla toteutettuun hyväntekeväisyysprojektiin ja sen esittelyyn. Idea oli loistava ja saatamme ehkä viedä sen mukanamme Suomeen...
Saimme myös hyviä vinkkejä opiskelijoiden yksilöllisten polkujen mahdollistamiseen. Teoriaopintojen ja työssäoppimisen yhdistäminen viikoittaiseksi tavaksi oppia (esim. 3 päivää oppilaitoksessa ja 2 päivää työpaikalla) tuntui toimivan hienosti ja tarjoavan hyvän vaihtoehdon erityisesti niille opiskelijoille, joille teoriaopetus tuottaa hankaluuksia.
Päivän päätteeksi nautimme opettajien ja opiskelijoiden yhdessä järjestämästä ihastuttavasta englantilaisesta iltapäivän teehetkestä runsaine herkkuineen! :-)


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti