torstai 8. kesäkuuta 2017

Torstai 8.6.2017



Torstaipäivä alkoi jälleen tuttuun tapaan aamiaisen jälkeen klo 8.30, jolloin Andy hakee ryhmämme hotellilta ja vie meidät Collegeen. On ollut todella hienoa havaita, kuinka ystävällisiä, kohteilaita ja vieraanvaraisia ihmiset täällä ovat. Säät eivät ole oikein suosineet, olemme saaneet kokea pääosin tyypillistä englantilaista säätä. On ollut pilvistä, tuulista ja välillä sateista.


Tänään ohjelmassa oli tutustua lastenhoitopalveluihin. Jakauduimme kahteen ryhmään. Kävimme ensin NAR Children's Centressä.


Mukanamme oli The College of West Anglian opettaja. Englannissa turvallisuusasiat ovat erittäin tärkeitä ja alkuun näytti siltä, että emme pääse tutustumaan paikkaan, kun alunperin sovittu henkilö ei ollut paikalla, mutta hetken keskustelun jälkeen pääsimme sisään. Jokaisen meistä piti kirjata ylös ketä olemme, millä asialla ja kellonaika milloin tulimme. Kirjaaminen on pitänyt tehdä joka työpaikassa, jossa olemme käyneet tutustumassa. Kuvia saimme ottaa vain aulasta, sen jälkeen puhelin ja kaikki muut tavarat piti jättää erilliseen huoneeseen. Puhelimen käyttö ja kuvien ottaminen oli tiukasti kielletty, turvallisuussyistä.



Päiväkodin lapset olivat iältään 5 kuukauden iästä viiteen ikävuoteen. Ja lapset oli jaettu osastoihin iän mukaan niinkuin Suomessakin. Nuorimpien ryhmässä oli 9 lasta ja vanhimpien ryhmässä 20 lasta maksimissaan. Hoitajia (childcare practitioner) ryhmissä oli kolme. Lapsiryhmien huoneet olivat värikkäitä, ja lapsilla oli paljon leluja saatavilla. Eroa suomalaiseen päiväkotimaailmaan oli muun muassa se, että lapset eivät automaattisesti nukkuneet päiväunia, vaan jokainen lapsi nukkui, silloin, kun nukutti. Pienimmät lapset nukahtivat suloisesti pieniin koiranpeteihin lattialla, vaikka pienimmillä lapsilla oli oma sleep room myös olemassa. Jännä oli, että ryhmien huoneet olivat osittain ulkona, eli isommat lapset saattoivat kulkea sisältä ulos katetulle pihalle, kun halusivat. Toinen asia, joka oli suomalaisen silmään erikoista oli se, että lähes joka ryhmässä oli hiekkalaatikko sisällä. Lapset saattoivat myös syödä osittain oman aikataulun mukaan eli jos lapsi esimerkiksi nukkui, häntä ei herätetty, vaan lounas tarjottiin lapsen herättyä. Päiväkodissa oli tyypillistä, että useimmat lapset olivat vain osa-aikaisesti paikalla.


Toinen tutustumispaikka oli Applewood nursery, joka on Collegen välittömässä läheisyydessä. Tässä nurseryssä oli kolme osastoa, joihin laoset oli jaettu ikäryhmittäin. Tässäkin oli jaettu iso tila eri alueisiin ja toimintoihin, kuten kotileikki, rauhallinen leikki ja messy play eli sotkuiset leikit.  Tässä paikassa yksi asia, mikä jäi mieleen, oli se, että kaikille lapsille kirjattiin päivittäin/tarvittaessa tavoitteita, joihin lasten kanssa pyrittiin päivän toiminnoissa. Tässäkin paikassa oli samalla tavalla mahdollisuus olla ulkona ja sisällä ja hauska yksityiskohta oli, että lapsilla oli hiekan lisäksi keittämätöntä cuscussia ja pastaa, jolla he saattoivat leikkiä hiekan lisäksi. Lisäksi lapsilla oli tummista kankaista tehty pimeä, jossa he saattoivat leikkiä taskulamppujen kera. Hoitajat ottivat paljon kuvia lapsista,  jotka he lataavat suojattuun ohjelmaan, jotta vanhemmat voivat seurata kuvien kautta lasten toimintaa. Muuten periaatteiltaan toiminta oli hyvin samantyyppistä kuin NAR lasten keskuksessa.

Toiminta  molemmissa paikoissa oli lapsilähtöistä ja hoitoa pyrittiin yksilöllistämään mahdollisimman paljon. Toisaalta turvatoimet ovat tarkat ja sääntöjä tuntuu olevan englantilaisessa systeemissä paljon. Toisaalta Suomessa esimerkiksi aseptiikka on tärkeä asia myös päiväkodissa, mutta vaikuttaa, että se ei painotu engalantilaisissa päiväkodeissa.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen päivä ja opetti paljon erilaisista hoitokulttuureista.

Satu ja Arja

1 kommentti:

  1. Hello Team Finland! Kiinnostuneena luen ja katselen kokemuksianne. Tästä riittää jaettavaa sitten kun tavataan kotomaassa.
    Antoisaa loppureissua toivottaa Johanna

    VastaaPoista